Rynek Infrastruktury
Król przypomina, że nad tematami związanymi z e-mytem pracuje Klaster ITS powołany w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, któremu przewodniczy wiceminister Zbigniew Rynasiewicz. Jedną z kwestii, jakimi zajmuje się Klaster są zmiany prawne konieczne do wprowadzenia powszechnego elektronicznego systemu poboru opłat.
Doradca prezydenta wskazuje na to, że ważnym tematem jest to, by operator państwowy mógł przekazywać opłaty za przejazd autostradami za część prywatną koncesjonariuszom. W tej chwili możliwe jest tylko przekazywanie pieniędzy z poboru opłat przez prywatnych koncesjonariuszy do Skarbu Państwa.
– Skarb Państwa nie może dokonywać tego w drodze odwrotnej, a jest to rozwiązanie wynikające z tego, że to prawo był stworzone wiele lat temu – wyjaśnia Król i dodaje, że zmiana taka nie będzie kontrowersyjna, gdyż uczestnicy Klastra nie podnosili tej kwestii jako problemu.
Według Krzysztofa Króla, powszechny i ujednolicony elektroniczny system poboru opłat spowoduje zwiększenie przychodów Skarbu Państwa. – Mniej trzeba zapłacić za nowe autostrady, ponieważ budowanie dodatkowych wiaduktów, zjazdów i placów poboru opłat to duży koszt – mówi.
Król dodaje, że zwiększy się też liczba kierowców korzystających z autostrad, czemu sprzyjać ma łatwość obsługi systemu. Ponadto, nowy system daje szansę samorządom, dla których obecnie autostrady nie stanowią istotnego elementu.
– Rozmawiałem z wojewodą opolskim i podkarpackim, przez ich województwa przechodzą autostrady, które są mało użyteczne dla mieszkańców tych województw. Wprowadzeni tego systemu powodowałoby, że praktycznie każda stacja benzynowa i MOP byłyby dodatkowym węzłem, co spowoduje ożywienie regionalne – zauważa doradca prezydenta. – Jest to rozwiązanie, z którego będą zadowoleni raczej wszyscy – dodaje.